منهای دانش بنیان

داروهایی که در کشور تولید می‌شود؟

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو، گفت: ۹۵ درصد داروهای کشور تولید داخلی است که از نظر ارزشی این مقدار دارو حدود ۶۵درصد حجم ارزشی بازار کشور را تشکیل می دهد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ دکتر اکبر عبدالهی اصل معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو با اعلام این خبر گفت: موفقیت های نظام دارویی کشور ما در چند حوزه قابل بررسی است و در حال حاضر در حوزه صنعت ازلحاظ حجمی بیش از ۹۵ درصد داروهای کشور توسط شرکت های داروسازی داخلی تولید می شود.
وی با بیان اینکه این میزان دارو از نظر ارزشی حدود ۶۵درصد حجم ارزشی بازار کشور را تشکیل می دهد، افزود: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همه داروها وارداتی بود، همچنین در مورد فرآورده های بیولوژیک و تکنولوژیک پیشرفت های اخیر کشورمان واقعا ستودنی است.

عبدالهی اصل در ادامه تصریح کرد: پیشرفت داروهای بیوتکنولوژیک از داروهای شیمیایی ما خیلی بیشتر است و  در این حوزه ما عمدتاً داروهای مربوط به  بیماری ام اس(MS ) برخی از فاکتورهای خونی، داروهای مونوکلونال آنتی بادی ها را برای سرطان در دست تولید داریم و حتی در زمینه صادرات این اقلام نیز وفق تر از داروهای شیمیایی عمل کرده ایم.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو گفت: همچنین در برخی مناقصات بین المللی محصولات تولید داخل برنده شده اند و به بعضی کشورهای بزرگ دنیا دارند نیز صادرات می کنیم.
این مقام مسوول با بیان اینکه در حوزه منابع انسانی داروسازان کشور ما با اینکه ۵ درصد محققان کشور رشته شان داروسازی است، افزود:  بیش از ۵۰ درصد دانشمندان برتر دنیا نیز  از نظر تعداد مقاله داروسازان هستند و حتی دربین یک درصد دانشمندان جهان از نظر تعداد رجوع به مقالات دکتر رسول دیناروند رییس سازمان غذا و یکی دو نفر دیگر حضور دارند.
عبدالهی اصل با اشاره به اینکه از نظر تربیت نیروی انسانی کشور ما در منطقه بیشترین تعداد دانشکده داروسازی را دارد، تصریح کرد: همچنین منابع انسانی مورد نیاز برای صنعت داروسازی،خدمات دارویی در داروخانه ها و سایر بخش هایی که داروساز نیاز دارد خودمان پرورش و آموزش می دهیم و اخیرا هم در حوزه بین المللی  در حال جذب دانشجویان بسیاری را از کشورهای منطقه داریم هستیم.
وی در پایان با بیان اینکه پژوهش های ما هم عمدتاً در شرکت های دانش بنیان صورت می گیرند که مرز بین دانشگاه و صنعت هستند، افزود: این شرکت ها در زمینه مولکول های جدید دارویی و در بخش های سنتز، فرمولاسیون مشغول فعالیت هستند و برای صنعتی شدن  نیز با صنایع همکاری  می کنند.
کاشت حلزون، ساخت رادیودارها، ثبت جهانی داروی ایرانی کرونا از جمله این دستاوردها می باشد.
برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن