منهای دانش بنیان

دغدغه‌های نخبگان کردستانی

طی سفر اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به کردستان شاهد دیدار آنها با نخبگان استان بودیم که این نخبگان بیشتر از اینکه از مشکلات خود بگویند از دردهای جامعه و آموزش گفتند و دغدغه کشور داشتند.


به گزارش پیشران اقتصاد، آنان تاکید ویژه‌ای بر آموزش داشتند و از اینکه آموزش چه در مقاطع پایین تر و چه تحصیلات تکمیلی به سمت خصوصی‌تر شدن و کاسته شدن دسترسی برابر جامعه پیش می‌رود گلایه داشتند.
این نخبگان کردستانی آغاز به کارگیری نخبگان و دانشگاهیان به عنوان مشاور یا مدیر را به فال نیک گرفتند.
فرار نخبگان، مشکل بومی گزینی دانشگاه‌ها، کم توجهی به اماکن آموزشی برخی از مباحث مهمی بود که در این نشست با حضور اعضای کمیسیون آموزش، حقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی و استاندار کردستان مطرح شد.
استاد تمام دانشگاه کردستان از جمله نخبگان حاضر در این نشست بود که در سخنان خود از وجود مافیا در کنکور و وجود مدارس مختلف در جامعه انتقاد کرد و گفت: دسترسی برابر برای تحصیل وجود نداشته و چون برخی در این بین سود می‌برند نمی‌گذارند شرایط تغییر کند.
نعمت الله عزیزی افزود: طرح‌های بدون پشتوانه علمی همچون بومی گزینی دانشگاه‌ها از جمله چالشهای اساسی درگیر نظام آموزشی شده است.

فرید صابری یکی دیگر از نخبگان این نشست به بیان برخی از نمودهای این سیاست در کشور پرداخت و اضافه کرد: سهم دولت از تولید ناخالص داخلی از ۴۸ درصد به ۲۴ درصد رسیده که حتی از کشورهای اروپایی هم پایین تر شده است.
وی تاکید کرد: دیگر مکاتب اقتصادی در دانشگاه‌ها و مراکز سیاسی کشور مجال عرض اندام پیدا نکردند.
صابری با ذکر اینکه ۶۷ درصد کاهش ورود به دانشگاه‌های دولتی را داشتیم ادامه داد: در حوزه آموزش نیاز به تبعیض مثبت در مناطق محروم داریم و سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش توسط دولت باید بیشتر شود.
آسو شجاعی از نخبگانی که در حوزه فناوری و آموزش فعالیت دارد هم در این نشست گفت: توجه به دورکاری و گرفتن طرح‌ها و برنامه نویسی از خارج کشور بدون نیاز به خروج از کشور می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشند.
ابراهیم مرادی دیگر نخبه حاضر در این جلسه که مخترع ملی با ۲۰ اختراع است ضمن اظهار نگرانی از کاهش علاقه دانش‌آموزان به رشته‌های علوم پایه اظهار داشت: از نخبگان حوزه علوم پایه برای احیای کارگاه‌های آموزشی در مدارس به منظور افزایش گرایش دانش‌آموزان به این رشته بهره گرفته شود.
وی اضافه کرد: سهمیه برای مدال‌آوران نانو در نظر گرفته شود تا در رشته‌های دیگر و خارج از علاقه خود تحصیل نکنند.
مرادی توجه بیشتر به فضاهای آموزشی به ویژه امکانات آزمایشگاهی را ضروری دانست و یادآور شد: سرانه آموزشی کشور به صورت مستمر کاسته می‌شود که پاسخگوی نیازها نیست.
سید جمال بارخدا عضو هیات علمی دانشگاه کردستان هم در این دیدار گفت: کتاب نویسی و ارتباط با جامعه و صنعت محدود شده اما در زمینه مقاله نویسی در رتبه‌های بالا در دنیا هم قرار گرفتیم.
وی افزود: استان‌های کم برخورداری همچون کردستان با سختی رتبه‌ای در کنکور کسب می‌کنند اما به دلیل مشکل بومی گزینی باز هم با سختی جدیدی در ورود به دانشگاه روبرو می‌شوند.

رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان که بیشتر از خود نخبگان دغدغه آنها را داشت هم در این نشست گفت: ظرفیت حمایتی بنیاد ملی نخبگان بسیار محدود است و تنها ۲ تا سه درصد جامعه دانشگاهی را می‌توانیم پوشش دهیم.
جمال سلیمی افزود: وضع قوانین و اجرای سیاستهایی برای جذب و به کارگیری نخبگان یا ارائه تسهیلاتی که بتوانند اشتغالزایی کنند، ضروری است.
وی اضافه کرد: امسال، تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کشور برای تشکیل هسته‌های مشاوره‌ای نخبگان داشته‌ایم و بخشنامه اداری و استخدامی هم وجود دارد که دستگاه‌ها را ملزم به بهره‌گیری از نخبگان به عنوان مشاور می‌کند.
اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روز گذشته جهت دیدار با نشست روسای دانشگاه ها و نخبگان کردستان به این استان سفر کرده بودند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن