منهای دانش بنیان

تشکیل جلسه هیات امنای بنیادملی نخبگان پس از ۱۱ سال

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ضمن اعلام آخرین جزئیات مصوبات جلسه اخیر هیات امنای این بنیاد که پس از ۱۱ سال تشکیل شده است، از تعریف و ابلاغ شیوه‌نامه و معیارهای جدید به منظور شناسایی نخبگان کشور طی دو تا سه ماه آینده خبر داد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ حوزه نخبگانی کشور که شمار قابل توجهی از جوانان و تحصیل‌کردگان دانشگاهی را تشکیل می دهد، برای بالندگی هر چه بیشتر نیازمند حمایت و پشتیبانی نهادهای مختلف کشور است؛ موضوعی که با ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به بحث گذاشتیم و خبرهای امیدبخشی در این زمینه در گفت و گو با وی شنیدیم.

وی در ابتدا در تعریف نخبه و نخبگی اظهار کرد: بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان دو تعریف اساسی از نخبه وجود دارد یکی به عنوان مستعد است یعنی افرادی که هوش و استعداد ذاتی دارند اما این استعداد هنوز به مرحله بالفعل نرسیده است و در مرحله بالقوه قرار دارد و بنیاد ملی نخبگان با توانمندسازی ها و حمایت، وظیفه تبلور یافتن این استعدادها را برعهد دارد.

باقری مقدم افزود: تعریف دوم که در سند راهبردی کشور در امور نخبگان از فرد نخبه وجود دارد این است که نخبه فردی است که هوش و استعداد طبیعی خود را در راستای اهداف و نیازهای اساسی کشور عملیاتی و اجرا کرده که ماحصل آن یک اثر علمی، فناوری، اجتماعی و اقتصادی برای کشور است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: بنابراین بخش عمده ای از مخاطبان این بنیاد، افراد مستعد و نخبه کشور هستند.

وی در خصوص نوع حمایت های این بنیاد از نخبگان کشور گفت: به طور طبیعی تعداد افراد نخبه از تعداد مستعدان جامعه کمتر است و نوع خدمات و حمایت های بنیاد ملی نخبگان برای این افراد متفاوت است به طوری که در حوزه مستعدان عمدتا به دنبال ایجاد زمینه برای توانمندسازی آنان هستیم تا بتوانند استعدادهای خود را به منصه ظهور برسانند و در حوزه نخبگان نیز به دنبال این هستیم که آنان بتوانند در جایگاه های اصلی خود قرار بگیرند تا بتوانند اثربخشی بیشتری برای کشور داشته باشند.

باقری مقدم اظهار کرد: در سند راهبردی کشور در امور نخبگان، نخبگی در حوزه های مختلف قابل تعریف است و همانطور که در این سند آمده است، افراد در حوزه های مختلف علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور می توانند به عنوان نخبه و استعداد برتر شناخته شوند.

وی با اشاره به تشکیل جلسه اخیر هیات امنای بنیاد ملی نخبگان پس از گذشت ۱۱ سال گفت: یکی از مصوبات این جلسه مهم این بود که ما حوزه های جدیدی همچون صنعت، کارآفرینی و حوزوی را هم به عنوان شاخص های جدید به رسمیت شناخته و اضافه کنیم.

باقری مقدم با بیان اینکه در حال حاضر وارد فاز جدیدی از شاخص های نخبگی شده ایم مثل حوزه صنعت و کارآفرینی اظهار کرد: معتقدیم که شاخص هایی که باعث تعریف نخبگی می شوند، با شاخص های علمی تفاوت دارند به طوری که اگر در حوزه علمی پژوهشی تعداد مقالات مهم است، در حوزه کارآفرینی نیز باید برخی شاخص ها برای نخبگی مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اینکه یک فرد چه میزان توانسته است در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور اثرگذار باشد، تولید و صادرات محصولات فناورانه یا کسب و کار فناورانه و همچنین چه تعداد اشتغال آفرینی و اثربخشی در اقتصاد کشور داشته باشد، از جمله رویکردهای جدیدی است که در دایره نخبگانی به آن توجه خواهیم کرد و ما برای مستعد دانستن افراد حوزه صنعت به دنبال اضافه کردن این شاخص ها هستیم.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن