منهای دانش بنیان

بودجه ۱۴۰۲ و کسب و کارهای اینترنتی معاف‌شده از مالیات؟

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی که در سکوهای بومی فعالیت می‎کنند در نظر گرفته شده است، همانطور که در آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای مجازی هم مطرح شده بود.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۲ معافیت‌های مالیاتی را برای کسب و کارهای اینترنتی که در سکوهای داخلی فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته است.

براساس تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، تا پایان امسال کسب‌و‌کارهای حقیقی فعال در سکوهای داخلی مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فاقد پرونده مالیاتی هستند به صورت پلکانی تا سقف مقرر مشمول مالیات با نرخ صفر می‌شوند.

براساس بند «ط» تبصره شش عوارض و مالیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در راستای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب‌وکارهای اینترنتی به استفاده از سکوهای داخلی تا پایان سال ۱۴۰۲ کسب‌وکارهای حقیقی فعال در سکوهای داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که فاقد پرونده مالیاتی هستند به صورت پلکانی تا سقف مقرر در ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات با نرخ صفر بوده و جرائم سال‌های قبل ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه شامل بخشودگی می‌شود.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

مشوق‌های صادراتی در بودجه ۱۴۰۲ چقدر خواهد بود؟


همچنین هرگونه کسب درآمد در بستر سکوها و شبکه‌های اجتماعی خارجی مشمول اخذ مالیات می‌شوند. آیین‌نامه اجرایی این بند ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و وزارت اقتصاد به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

هرگونه کسب‌ درآمد در بستر سکوهای خارجی مشمول مالیات می‌شود

همچنین، هرگونه کسب درآمد در بستر سکوها و شبکه‌های اجتماعی خارجی مشمول اخذ مالیات می‌شوند. آیین‌نامه اجرایی این بند ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و وزارت اقتصاد به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

این در حالیست که  بیش از ۶۰ درصد اشتغال و ۵۵ درصد تولید ناخالص ملی در اقتصاد کشورهای توسعه‌ یافته توسط کسب‌وکارهای خانگی، کوچک و متوسط شکل می‌گیرد،‌ ترویج و توسعه پلتفرم‌های تجارت اجتماعی می‌تواند زمینه‌های رشد اقتصادی کشور، کاهش بیکاری و توزیع عادلانه ثروت را فراهم کند.

به گزارش تکراسا، ۴۱۵ هزار فروشگاه تنها در اینستاگرام فعالیت دارند که حجم مبادلات مالی در سال ۱۴۰۰ در این بستر ۱۸ تا ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. طبق تخمین روزانه ۳۱۰ تا ۴۷۰ هزار سفارش خریدوفروش در اینستاگرام انجام می‌شود که زمینه اشتغال‌زایی مستقیم یک میلیون نفر را فراهم کرده است.

در این میان، بسیاری از این کسب و کارهای اینترنتی، متعلق به زنان سرپرست خانوار است که اخیرا پس از فیلترینگ و محدودسازی اینترنت با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند و حالا عنوان می‌شود که آنها مشمول پرداخت مالیات نیز خواهند شد.

به گفته سایت پادرو، راه‌اندازی یک فروشگاه پیشرفته با استفاده از سایت ساز معمولا سالانه ۵ میلیون تومان است. این عدد برای جامعه مخاطب عدد قابل توجهی خواهد بود.

از طرفی بسیاری از استارتاپ‌ها، استراتژی بازاریابی خود را بر بستر پلتفرم‌های خارجی بنا کرده‌اند و قطعا با مشکلات فراوانی روبه رو خواهند شد.

همچنین، سال گذشته، صحبت‌هایی در این خصوص به گوش می‌رسید؛ اما در سال ۱۴۰۱ به مرحله اجرا نرسید ولی سرانجام امسال در لایحه بودجه مطرح شده است.

معاف از مالیات در آیین‌نامه حمایت از کسب ‎وکارهای مجازی

پیش از این نیز به دلیل خسارت‌هایی که قطعی و فیلترینگ اینترنت در ماه‌های اخیر به کسب و کارهای اینترنتی وارد کرد، دولت بسته حمایتی را که شامل ۱۴ ماده و ۳۰ حمایت می‌شد، برای آن‌ها در نظر گرفت. معافیت مالی برای کسب‌وکارها در این بسته حمایتی وجود دارد.

براساس این بخشنامه مطابق ماده (۶) این آیین‌نامه، سازمان امور مالیاتی کشور با رعایت ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن و مقررات مربوط به آن موظف است برای تمام کسب‌وکارهای مشمول که فاقد سابقه مالیاتی بابت فعالیت مذکور در نظام مالیاتی باشند، درصورتی‌که فعالیت خود را به سکوهای مشمول انتقال دهند مشوق‌‌هایی اعمال کند؛ یکی از این مشوق‌ها معافیت از تسلیم اظهارنامه و نگهداری اسناد و مدارک بابت درآمد (فروش کالا یا ارائه خدمت) حاصله در سکوهای مشمول داخلی تا میزان مقرر در ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن (سی برابر معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد) است.

همچنین تعیین حداقل نرخ مالیات مقطوع کسب‌وکارهای مشمول به‌صورت پلکانی با رویکرد کمک به رشد اقتصاد دیجیتال در کشور است. بخشنامه مربوط به این بند توسط سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ می‌شود.

گفتنی است، تمام مشمولان این بند از هرگونه جریمه ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه و نگهداری اسناد و مدارک مربوط در مهروموم‌های آتی معاف خواهند شد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن