اختصاصی پیشرانپارک علم و فناوری

دانش‌بنیان‌های آذربایجان‌شرقی، چشم به راه تحقق وعده رییس‌جمهور در سفر استانی

وعده از رئیس‌جمهور، خلف وعده از سازمان برنامه و بودجه

نشست رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی با اهالی رسانه، روز سه شنبه ۴ دی ماه در مجتمع عصر انقلاب تبریز برگزار شد.


به گزارش  پیشران اقتصاد؛ سعید جعفری راد، جلسه را با ارائه آماری از عملکرد پارک در سال ۱۴۰۱ آغاز کرد. طبق اعلام رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی، تعداد مراکز رشد استان اعم از تخصصی و غیر تخصصی، ۲۱ مرکز است که در تبریز و سایر شهرستان های استان مستقر هستند.

جعفری راد افزود: برنامه داریم تا مرکز رشد و کارآفرینی ماشین های صنعتی در تبریز ایجاد شود. با توجه به اینکه تبریز قطب این صنعت است، شایسته است تا چنین مرکزی در تبریز داشته باشیم و در حال بررسی این موضوع هستیم.

وی در رابطه با صندوق های حمایت کننده از شرکت های دانش بنیان گفت: استان ۶ شتاب دهنده و ۲ صندوق پژوهش و فناوری مستقر در استان دارد. یکی از این صندوق ها با نام صندوق پژوهش و فناوری در تبریز مستقر است و دیگری در جلفا مستقر است و به شکل صندوق کل مناطق آزاد کشور فعال است.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

بودجه پارک آذربایجان‌شرقی معادل پارک درجه سه است!


وی افزود: کل شرکت های فن آور مستقر در پارک ۴۳۹ شرکت است و تعداد شرکت های مستقر در مرکز رشد عدد ۲۳۰ است. ۶۵ مورد نیز به صورت شرکت هایی است که به صورت پیش رشد یا استارتاپ های نوپا هستند.

جعفری راد اعلام کرد که تعداد شرکت های دانش بنیان در حال افزایش است. وی گفت: تا این لحظه تعداد شرکت های دانش بنیان در کل استان ۲۷۲ مورد است که این تعداد مرتبا در حال افزایش است. به احتمال قوی تا پایان سال، یعنی تا دو ماه دیگر این رقم به تعداد ۳۰۰ شرکت دانش بنیان در کل استان می رسد که ۸۱ شرکت در پارک تبریز مستقر هستند.

سعید جعفری راد در پاسخ به سوال رسانه در مورد عدم وجود نظارت بر روند دانش بنیان شدن شرکت ها گفت: بحث دانش بنیانی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد ارزیابی قرار می گیرد و پارک ها اجازه ورود به روند تصمیم گیری را نداشته و نقشی در این مسیر ایفا نمی کنند.

وی افزود: دانش بنیان شدن سه گرید دارد. گرید نوع ۳ شرکت های مستعد دانش بنیانی هستند. پارک آذربایجان شرقی به عنوان پارک یک این تقاضا را داشت که حداقل در این مقدار ارزیابی نقش داشته باشد ولی به همین میزان هم موافقت نشد.

وی در ادامه گفت: پارک بعضا به ارزیابی ها اعتراض دارد زیرا مشاهده می شود برخی از شرکت ها با تکنولوژی خوب رد می شوند و بعضا فن آوری هایی ضعیفتر تایید شده اند. ولی در این زمینه همه چیز باید توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارزیابی شود.

جعفری راد روند ارزیابی برای پذیرش شرکت دانش بنیان در مجموعه تحت امر خود را اینطور شرح داد: شرکتی که می خواهد در پارک علم و فناوری تبریز مستقر شود، اعم از اینکه نوپا باشد یا موسسه ای با اظهارنامه مالیاتی و با بیمه باشد، ابتدا باید در کارگروه فنی مورد بررسی قرار بگیرد. در این کارگروه دو نفر عضو هیات علمی دانشگاه حضور دارند. معاون و مدیران پارک و مدیر موسسات مراکز رشد حضوردارند. دو نفر مشاور رییس در این جلسه حضور دارند. بعضا شتاب دهنده ها و نماینده صندوق پژوهش و فناوری استان نیز در این جلسه حضور پیدا می کنند. در این مرحله سختگیری و دقت نظر وجود دارد تا کار به درستی انجام شود.

رییس پارک علم و فناوری استان در ادامه به ارائه گزارش مختصری از میزان حمایت مستقیم پارک نسبت به واحد های فناور پرداخت و گفت: حمایت مستقیم از شرکت های پارک در حدود ۱۳ میلیارد تومان است. آخرین نمونه با هفته پژوهش در آذر ماه مصادف شد که یک میلیاردو دویست میلیون تومان از شرکت های متقاضی حمایت شد.

جعفری راد حمایت های ارائه شده را مشروط به نتیجه دانست وی گفت: تمامی این زحمات و تسهیلات و… در نهایت باید به یک فاکتور اقتصادی برسد و آن بحث فروش است. از این منظر بحث فروش برای من بسیار مهم است.

وی افزود: میزان فروش خارجی شرکت های ما  ۳۵۹۹۲۸۰۰۰ دلار بود که با محاسبه دلار ۴۰ یا ۴۵ هزار تومانی، فروشی در حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

سعید جعفری راد در ادامه گزارش خود به تعاملات بین المللی پارک علم و فناوری تبریز اشاره کرد. وی گفت: تعاملات بین المللی پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی بسیار فعال است. و همین موجب قدردانی دولت از این مجموعه بود.

جعفری راد در تشریح این تعاملات افزود: در حوزه اروپای شرقی و بالکان به ویژه رومانی تعاملاتی بین المللی در دست انجام است. در کانال قفقاز با کشور آذربایجان و ارمنستان تعامل داریم. که در حدود ۳۵ شرکت در پاویون باکو مستقر هستند.

 

رییس پارک علم و فناوری استان بحران روسیه و اوکراین را سبب ساز کوچ برخی از شرکت های روس به ارمنستان می داند. جعفری راد در این رابطه به ظرفیت های موجود برای همکاری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه کشور ارمنستان عضو سی آی اس و جی۵ است، می توان در حوزه آی تی و آی سی تی فعالیت های خوبی با این کشور داشت. همچنین به دلیل وقوع جنگ اوکراین حدودا ۱۵۰ شرکت بزرگ روسیه به ارمنستان امده اند. این ظرفیت نشان می دهد که می توان در این حوزه کار بیشتری انجام داد.

وی افزود: روسیه خود کشوری عظیم است. پارک علم و فن آوری آذربایجان شرقی با تکنو پارک اسکورکوا در روسیه توافق نامه هایی در دست امضا دارد.

جعفری راد ادامه داد: حوزه آسیای میانه، حوزه نفوذ فرهنگی ایران است. به استثنای تاجیکستان که به زبان فارسی تکلم می کند، بقیه کشور ها جزئی از خانواده زبان ترکی هستند و طبیعتا استان آذربایجان شرقی می تواند با بهره گیری از این ویژگی مشترکغ با کشور های این حوزه کار کند. برنامه ریزی کرده ایم تا ابتدا کار را با تاجیکستان شروع کنیم. در این راستا پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی به عنوان عضو کمیسیون مشترک ایران تاجیکستان پذیرفته شده است.

رییس پارک علم و فناوری استان گفت: هر کدام از استان های کشورمان هاب تعاملات بین المللی با یکی از کشور هستند. بر این اساس اذربایجان شرقی همکاری با کشور قزاقستان را که از نظر تکنولوژی پیشرفته تر است، به وسیله هاب فناوری استان گلستان در نظر گرفته است.

وی با اشاره به بازار های هدف محصولات دانش بنیان و فناورانه استان گفت: بازار های بسیار خوبی در دسترس است. ظرفیت روسیه ۱۸۰ میلیون و ۳۳۰ میلیون در کشور های سی آی اس و همچنین ظرفیت هایی در عراق و اقلیم کردستان داریم که جای کار دارند. ترکیه نیز پیچیدگی هایی دارد و حوزه اروپا به شمار می رود و قصد داریم با این کشور نیز کار کنیم. همچنین با افغانستان که محصولات فناوری به خوبی فروش می روند.

سعید جعفری راد به برنامه همکاری پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی با شهرک چیندائو در چین اشاره کرد و آن را یادگاری از فعالیت دکتر واعظی، ریاست قبلی پارک دانست. وی گفت: با شهرک چیندائو در ایالت پکن و شهرک تکنوپارک ایلگان در ایالت شانگهای برنامه همکاری مشترک داریم. شرکت ها مستقر خواهند شد و روسای پارک برنامه بازدید دارند.

رییس پارک علم و فناوری استان در پاسخ به مطالبه رسانه ها برای معرفی یک پروژه بین المللی در مرحله اجرایی گفت: رابط پارک در چین هفته گذشته توافق نامه امضا شده و نهایی با شهرک چیندائو در ایالت پکن را برای پارک آورد. فضایی به مساحت ۱۲۰۰ متر در یک برج به پارک علم و فناوری اختصاص داده شده است. این متراژ در اختیار شرکت هایی قرار می گیرد که در زنجیره ارزش خود با کشور چین کار می کنند. تمامی این شرکت ها به صورت فیلتر شده از کل کشور خواهند بود. ارزیابی با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری انجام می شود. با برداشته شدن قرنطینه در چین کارهای اولیه انجام شده است. شرکت های روس در طبقات پایین این برج مستقر هستند و سایر شرکت ها از کشور های دیگر نیز در این مجموعه حضور دارند.

گرنت فناوری و دستیار فناوری از جمله دیگر موضوعاتی بود که رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی در این باره گزارش داد. وی گفت: مرحله دوم گرنت فناوری تا دو هفته بعد توسط اساتید دانشگاه دفاع انجام می شوند و پرداخت ها شروع خواهند شد. در مورد دستیار طبق آخرین آمار ها ۷۰۰ میلیون تومان به این منظور پرداخت شده است.

وی در ادامه گفت: تسهیلاتی که از ناحیه معاونت علمی فناوری پرداخت می شد کم رنگ شده است و ما به این که خودمان فعالانه به سمت صندوق برویم روی آورده ایم. تعدادی از شرکت های پارک با معیار های خاصی انتخاب شده اند. آن هایی که دانش بنیان هستند و آن هایی که فناور هستند و اگر مبالغ کلان نیاز داشته باشند از طریق بانک ها مورد حمایت قرار می گیرند و در مبالغ کم تر از طریق صندوق پژوهش استان حمایت خواهند شد و در مبالغ متوسط توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تهران حمایت کننده است.

وی در رابطه با تسهیل امر صدور ضمانت نامه گفت: مبلغی در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد به عنوان تن خواه در اختیار پارک، تقاضا کرده ایم تا زمانیکه شرکت های ما می خواهند ضمانت نامه صادر کنند و باید سپرده اولیه ای در صندوق پژوهش وجود داشته باشد، به عنوان سپرده گذاری از این مبلغ استفاده کنیم.

سعید جعفری راد همراهی خوب مدیران استانی را از جمله مزایایی دانست که پارک علم و فناوری استان در اختیار دارد. وی گفت: هفته گذشته با اداره کل دارایی و مالیات استان تفاهمی داشتیم، مبنی بر اینکه شرکت هایی که جدیدا تاسیس شده اند و در پارک استان مستقر هستند تا زمانی که دانش بنیان می شوند از پرداخت مالیات معاف می شوند. به این ترتیب که اظهار نامه مالیاتی پر می شود و به سازمان دارایی و امور مالیاتی ارسال می شود، ولی مالیات مشمول معافیت شده و پرداخت نخواهد شد.

وی در رابطه با همکاری شهرداری تبریز و پارک علم و فناوری استان گفت: با مساعدت دکتر هوشیار، شهردار تبریز قرار بر این شد که از این پس در حوزه مجتمع عصر انقلاب، برای احداث فضای کارگاهی عوارض نقشه و پروانه گرفته نشود. همچنین در مورد بخشودگی مالیاتی نیز وعده داده شده ۴ میلیارد تومان جریمه شهرداری منطقه ۷ به صورت هبه در شورای شهر بخشیده شود.

رییس پارک علم و فناوری استان، عدم تحقق وعده حمایت مالی رییس جمهور در جریان سفر استانی ایشان را به عنوان معایب همکاری با این مجموعه برشمرد و گفت: عمده ترین مشکل ما در بخش بودجه است. در حدود ۴۵۰ میلیارد تومان در جریان سفر رییس جمهور به استان به پارک علم و فناوری اختصاص پیدا کرد که با وجود پیگیری های مستمری که انجام شد متاسفانه از این رقم ۱۵ میلیارد تومان نهایی شده است.

وی در تشریح این مشکل گفت: با وجود پیگیری ها و جلسات مستمر متاسفانه جواب قابل قبولی از سازمان برنامه و بودجه استان دریافت نشده است. درحالیکه حمایت ما از شرکت های دانش بنیان و فناور از محل همین کمک ها است. قرار بر این بود که هر سال ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه به این مجموعه اختصاص پیدا کند که امروز صحبت از ۱۵ میلیارد می شود. ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از این رقم در شهریور ماه جذب شده است ولی در مورد ۱۰میلیارد دیگر، ۵ میلیارد به صورت نقد و ۵ میلیارد به صورت اوراق دریافت خواهد شد که در دستور کار است.

وی در ادامه افزود: در مورد تملک دارایی های استان، مبلغ خوبی برای پارک در نظر گرفته شده است که متاسفانه تا امروز با وجود تبادل موافقتنامه موفق به اخذ آن نشده ایم و جذبی صورت نگرفته است. از همکاران و دوستان در سازمان برنامه و بودجه استان تقاضا داریم که در دو ماه باقیمانده از سال دانش بنیان این کار انجام شود.

احداث رمپ خروجی اتوبان تبریز سهند یکی از مطالبات قدیمی شرکت های دانش بنیان مستقر در مجتمع عصر انقلاب است. جعفری راد در این رابطه گفت: از اتوبان تبریز سهند تا مجتمع عصر انقلاب، مسافتی کوتاه به میزان ۶۰۰ متر وجود دارد. احداث این خروجی می تواند مشکل دسترسی جاده امامزاده کرجان، اهالی شهرک اندیشه و مجتمع عصر انقلاب را حل کند. آخرین پیگیری ما نشان می دهد از میزان ۱۸میلیارد تومان هزینه احداث این خروجی در حدود ۲ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده که البته پرداخت نشده ولی نامه نگاری های مربوطه انجام گرفته است.

سعید جعفری راد به سوال پیشران اقتصاد در رابطه با تامین فضای مورد نیاز برای شرکت های دانش بنیان اینطور پاسخ داد: برای توسعه فیزیکی مجتمع عصر انقلاب ۲۰۰ هکتار در نظر گرفته شده است که محدوده ای از محل مجتمع تا اتوبان تبریز سهند را شامل می شود. مذاکرات انجام شده و این زمین ها به صورت قطعی در اختیار پارک قرار می گیرند. ولی در برخی از این محدوده، زمین ها در اختیار مردم است و سند مالکیت دارند. از یان رو کار کمی زمان بر است.

وی در ادامه گفت: برای گرفتن ۳۵ هکتار از زمین های شهرک سلیمانی در حال مذاکره هستیم و توافقات اولیه انجام شده است. این زمین ها به شکل واحد های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ متری در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی تاکید کرد: تغییر رویکرد در پذیرش دانش بنیان


رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی به سوال پیشران اقتصاد در مورد تعیین تکلیف زمین های دانشگاه تبریز در منطقه خلعت پوشان که پیشتر با توافقی در سطح عالی به مجموعه پارک واگذار شده بود گفت: ریاست قبلی پارک علم و فناوری با دانشگاه تبریز مذاکراتی داشتند تا بخشی از زمین های دانشگاه تبریز در این منطقه در اختیار پارک قرار بگیرد. موافقت هایی صورت گرفت ولی دانشگاه تبریز بعد ها اعلام کرد که می خواهد پردیسی در خلعت پوشان احداث کند و زمین ها به پارک علم و فناوری داده نشد. این بحث چند ماه در حالت بلاتکلیفی است و از ناحیه پارک موفق به اخذ نتیجه نشده ایم. رسانه ها باید از دانشگاه تبریز در این خصوص سوال کنند و ان مرجع باید در مورد دلایل عدم تحقق این وعده توضیح دهد.

وی در رابطه با استقرار شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی گفت: توافق نامه دهکده کشاورزی با پارک امضا شده است و برای شرکت های پارک که در حوزه کشاورزی فعالیت می کنند در زمین هایی به متراژ ۵۰ هکتار در منطقه سعید آباد(سیداوا) جایگزین شده اند و خلا زمین های خلعت پوشان در بخش شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی احساس نمی شود.

سعید جعفری راد پاسخ دادن به سوال پیشران اقتصاد در رابطه با مشکل عدم پوشش اینترنت همراه در مجتمع عصر انقلاب را به مدیر روابط عمومی واگذار کرد. امین عبدی در این رابطه گفت:

در مورد نصب دکل  بی تی اس با مخابرات و اداره برق صحبت شده و این کار در حال انجام است و مشکل عدم پوشش دهی اینترنت همراه در کل این منطقه به زودی حل می شود.

 نشست رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی با اهالی رسانه، در ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح روز سه شنبه ۴ دی ماه در مجتمع عصر انقلاب تبریز برگزار شد.

  فائزه صدر

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن