اخبارگزارش

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی عنوان کرد:

عقب ماندگی آذریایجان شرقی از اقتصاد دانش بنیان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به سهم ۲٫۵ درصدی آذربایجان شرقی از اقتصاد دانش بنیان کشور گفت: این میزان سهم نشان از عقب ماندگی استان از اقتصاد دانش بنیان کشور دارد اما هدف اصلی آذربایجان شرقی در این حوزه رسیدن به سهم ۱۰ درصدی است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ داود بهبودی در نشست خبری امروز عنوان کرد: عقب ماندگی آذربایجان شرقی از استان های هم تراز خود در حوزه دانش بنیان ها، دلایل متعددی دارد که شاید مهم ترین آن اهمیت ندادن به این موضوع در دوره های قبلی مدیریتی استان باشد.
وی افزود: متاسفانه تا سال ۹۲ در این حوزه شاهد غفلت در استان بودیم. این در حالیست که پایه های جدید توسعه کشور از جمله صادرات، توسعه پایدار، ایجاد اشتغال و درآمد و توسعه اقتصادی بر این محور قرار گرفته است.
بهبودی تاکید کرد: در سال ۹۲ تنها ۲۰شرکت دانش بنیان در استان داشتیم و وضعیت پارک علم و فناوری استان نیز در آن سال در مقایسه با استان های هم تراز مناسب نبود.
وی اظهار کرد: درست است که دانشگاه تبریز جزو دانشگاه های برتر کشور است اما اینکه ما در آن سال ها، به چه میزان در حوزه دانش بنیان ها حرف برای گفتن داشتیم را باید در آمار و ارقام دانشگاه و پارک علم و فناوری دنبال کنیم.
بهبودی با اشاره به اینکه در سال های اخیر شاهد خیز خوبی در استان بوده ایم، تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار رسمی(۱۳۹۸)، بیش از ۱۶۷ شرکت دانش بنیان، ۹مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری و ۱۵ مرکز رشد در آذربایجان شرقی در حال فعالیت هستند و آمارها از رشد بسیار مطلوب آذربایجان شرقی در این حوزه سخن می گویند.
بنحوی که در سال ۱۳۹۲، تنها ۲۰شرکت دانش بنیان در استان فعالیت داشتند و یا تعداد مراکز فن آوری و شتاب دهی در آغاز دولت در این استان صفر بود و اکنون به ۱۵ شرکت رسیده است.
وی ادامه داد: اگر استانی از نظر آماری، تعداد شرکت و محصولات دانش بنیان بیشتری نسبت به استان آذربایجان شرقی دارد، دلیل بر این است که آن ها فعالیت های خود را به مراتب زودتر از ما آغاز کرده اند.
بهبودی عنوان کرد: هم اکنون شاهد شتاب بسیاری خوبی در استان در زمینه رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان هستیم و تاسیس منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی هم کمک بزرگی در این حوزه کرده است. در این میان وضعیت پارک علم و فناوری استان نیز بهتر شده است و بیشتر دانشگاه ها دارای پردیس و مراکز رشد در حوزه دانش بنیان ها و فناوری های پیشرفته هستند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: در صورتی که بخواهیم به آمار استان های هم تراز مانند اصفهان و خراسان رضوی برسیم باید سرعت حرکت خود را در این حوزه بیشتر کنیم. واقعیت این است که هدف سهم ۱۰ درصدی استان با توجه به پتانسیل های دانشگاهی، صنعتی و اقتصادی آذربایجان شرقی، دور از دسترس نیست.

گزارش تصویری نشست خبری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن