صندوق نوآوری و شکوفایی

چاه‌های نفت و گاز با مشارکت دانش بنیان‌ها احیا می‌شود

بیست‌وهفتمین فراخوان پژوهشی با عنوان مشارکت در اکتساب فناوری طرح ساخت سیال تمیزکننده جهت بهبود و احیای چاه‌های نفت و گاز» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به پیشنهاد یک تیم پژوهشی منتشر شد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ گروه‌های پژوهشی و فناور توانمند برای ارائه راه‌حل در این حوزه باید تا بیستم آبان‌ ماه امسال پروپوزال و پیشنهادهای خود را از طریق سامانه غزال به نشانی ghazal.inif.ir/grant ارسال کنند.
درباره ضرورت اجرایی‌سازی این طرح باید گفت که بهره‌برداری بهینه از چاه‌های نفت و گاز بعد از اتمام عملیات حفاری، یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنایع بالادستی نفت و گاز است که موفقیت آن به عوامل مختلفی وابسته است. سیال حفاری به عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترها، عامل حدود ۵۰ الی ۷۰ درصد آسیب و کاهش تراوایی سنگ مخزن است. از این رو اغلب، به مواد حفاری سیالاتی افزوده می‌شود تا با تشکیل فیلتر کیکی ناتراوا، نسبت به سیالات حفاری منافذ سازند را مسدود سازند. پس از اتمام عملیات حفاری چاه، فرایند اسیدکاری برای برقراری مجدد ارتباط سازند و ستون چاه انجام می‌شود.
در این تحقیق طراحی و سنتز سیال تمیزکننده و استفاده از آن به فرم نانوبیوکاتالیست با بهره‌گیری از دو فناوری همگرای نان و زیستی مدنظر است که می‌توانند به نحو موثرتری موجب حذف فیلتر کیک و افزایش بهره‌وری چاه شوند. همچنین با زدودن انتخابی مواد موجود در فیلتر کیک تا ۴۰ درصد می‌تواند میزان اسیدکاری را کاهش دهد.
گفتنی است شرکت در این فراخوان تحقیقاتی و ارائه پروپوزال در قالب انفرادی، گروهی، شرکتی و سازمانی مجاز است. پروپوزالی که بیشترین تناسب را با الزامات این نیاز تحقیقاتی داشته باشد انتخاب و به عنوان مجری به شرکت دانش‌بنیان متقاضی معرفی خواهد شد.
علاقمندان می‌توانند تا بیستم آبان ماه امسال پروپوزال خود را در قالب Word از طریق سامانه غزال به آدرس ghazal.inif.ir/grant ارسال کنند و جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارگزاری دانا شریف با شماره‌های ۰۲۱۶۶۵۳۱۰۴۴ و ۰۹۰۲۵۵۵۵۴۷۱ تماس بگیرند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن