صندوق نوآوری و شکوفایی

ره‌آورد «دوشنبه‌های استارت‌آپی» سوم بهمن ‌

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی از جذب ۵۵ میلیارد تومان سرمایه در سلسله رویدادهای «دوشنبه‌های استارت‌آپی» این صندوق خبر داد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ چهل‌ودومین رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی و پانزدهمین رویداد «پیوند» صبح امروز دوشنبه ۳ بهمن ‌ماه ۱۴۰۱ در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.
هدف از این رویداد‌ها که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود معرفی طرح‌های سرمایه‌پذیر کسب‌وکار‌های نوپا به سرمایه‌گذاران و شتابدهنده‌های دانش بنیان است.
در آغاز این جلسه، دکتر مصطفی بغدادی، مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری در راستای نقش خود که تجاری‌سازی و تامین مالی نوآوری در کشور است، برای حمایت از کسب‌وکار‌ها نوپا یا همان استارت‌آپ‌ها برنامه‌های مختلفی را ترتیب داده است.
وی افزود: اگرچه مخاطبین اصلی صندوق نوآوری، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و بر اساس قانون کارویژه صندوق، ارائه خدمات مالی به این شرکت‌هاست، اما بخش‌هایی در زیست‌بوم نوآوری کشور وجود دارند که شرکت‌هایی هستند که مراحلی از فناوری را طی کرده، اما هنوز موفق به کسب عنوان دانش‌بنیانی از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نشده‌اند. ما به واسطه ماموریت خود مبنی بر حمایت از زیست‌بوم نوآوری در کشور، بر خودمان فرض می‌دانستیم که کل اکوسیستم نوآوری ایران باید به صورت همپا پیش رود و بازیگران مالی بتوانند به همه زیست‌بوم نوآوری خدمات ارائه دهند. برای این کار ابتدا فرایند کاری استارت‌آپ‌ها را بررسی کردیم.

صندوق نوآوری در همه مراحل فرایند تامین مالی استارت‌آپ‌ها حضور دارد
مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری اظهار کرد: در هر مرحله از کار استارت‌آپی نهاد‌های مالی مختلفی هستند که به تامین مالی یک استارت‌آپ کمک می‌کنند. ما هم در مراحل مختلف سعی کردیم یا با تقویت بازیگران هر مرحله به توسعه فرایند تامین مالی استارت‌آپ‌ها کمک کنیم یا اینکه بازیگر تامین مالی آن مرحله از کار استارت‌آپی را معرفی و جذب کنیم.
بغدادی ادامه داد: برای این کار ما می‌توانستیم دو رویه در پیش گیریم؛ یک اینکه صندوق ورورد کند و خود به عنوان صندوق جسورانه وارد فرایند سرمایه‌گذاری شود یا اینکه این کار را با مداخله غیر مستقیم انجام دهیم. در نهایت پس از بررسی‌های مختلف سیاست صندوق نوآوری مبتنی بر مداخله غیر مستقیم استوار شد.
وی تصریح کرد: صندوق نوآوری اگر می‌خواست به‌طور مستقیم در فرایند سرمایه‌گذاری ورود کند، با توجه به منابعی که در اختیار داشت، تعادل بازار را به هم می‌ریخت و از سوی دیگر اگر می‌خواستیم سهامداری کنیم و وارد فرایند شرکت‌داری شویم، ژن دولتی به کسب‌وکار‌ها تزریق می‌شد. در حالی که سیاست کلی این بود که بخش خصوصی در حوزه نوآوری تقویت شود و سرمایه‌گذاری نیز از طریق بخش خصوصی صورت گیرد. در نخستین مرحله بحث هم‌سرمایه‌گذاری را با شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان در پیش گرفتیم و با انتخاب شتاب‌دهنده دانش‌بنیان به عنوان شتاب دهنده عامل در تامین سرمایه بذری با سهم دو به یک با شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان وارد فرایند هم‌سرمایه‌گذاری شدیم؛ یعنی اگر یک شتاب‌دهنده با یک واحد پولی از ایده یک کسب و کار حمایت کرد، صندوق نوآوری با دو واحد پولی وارد فرایند هم‌سرمایه‌گذاری می‌شد.
مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری همچنین گفت که این صندوق بسته‌های مالی مختلفی را هم برای شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است. به گفته وی تا آذر ماه ۱۴۰۱ صندوق نوآوری با ۲۷ شتاب‌دهنده وارد ۹۳ فرایند هم‌سرمایه‌گذاری شده که سهم صندوق در این هم‌سرمایه‌گذاری‌ها به ۹۱ میلیارد تومان می‌رسد.
بغدادی، بازیگران مرحله دوم فرایند کاری یک استارت‌آپ در ایران را صندوق‌های پژوهش و فناوری خواند و ادامه داد: در مرحله بعدی که کسب‌وکار‌ها فرایند شتاب‌دهی را طی می‌کنند و می‌خواهند سرمایه جذب کنند اینجا نهاد‌های دیگری مانند صندوق‌های پژوهش و فناوری شکل گرفتند. پیش از این تعداد صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور کم بود، اما امروز با برنامه‌های سیاستی صندوق نوآوری بیش از ۶۰ صندوق پژوهش و فناوری در کشور فعال هستند و در هر استان و در کنار دانشگاه‌های مادر یک صندوق پژوهش و فناوری داریم که در حوزه‌های تخصصی مختلف به بازیگران مختلف زیست‌بوم نوآوری خدمات ارائه می‌دهند. ما نیز با این صندوق‌ها برای حمایت از کسب‌وکار‌های نوپا وارد فرایند هم‌سرمایه‌گذاری می‌شویم.
مدیرتوسعه اکوسیستم صندوق نوآوری خبر داد که نزدیک به ۴۴ صندوق پژوهش و فناوری عامل سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی هستند و صندوق نوآوری با این صندوق‌ها با سهم چهار به یک وارد فرایند هم‌سرمایه‌گذاری می‌شود.

تشکیل ۳۰ صندوق جسورانه بورسی در کشور
بغدادی خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی کار استارت‌آپ‌ها که نیاز به منابع مالی بیشتری هم دارند، صندوق‌های جسورانه بورسی تعریف شده‌اند. تا سال ۹۸ بیش از ۱۱ صندوق جسورانه بورسی در کشور وجود نداشت، اما اکنون تعداد این صندوق‌ها به ۳۰ تا رسیده است و صندوق نوآوری نیز در ۱۹ صندوق از این صندوق‌ها حضور مستقیم دارد.
وی ادامه داد: این ۳۰ صندوق در مجموع ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع دارند که از این مقدار ۷۰۷ میلیارد تومان را صندوق نوآوری و شکوفایی تامین کرده است.
بغدادی همچنین بیان کرد: برای توسعه بازار کسب‌وکار‌های نوپا تلاش کردیم در کنار بازیگران مختلف بایستیم و به هم‌رسانی آن‌ها کمک کنیم. رویدادهای «دوشنبه‌های استارت‌آپی» و «پیوند» که در صندوق برگزار می‌شوند یکی از اقدامات صندوق نوآوری در همین حوزه بوده است. تاکنون بیش از ۶ هزار نفر در این رویداد‌ها حضور داشتند و بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان سرمایه حاصل آمده است.

صندوق پژوهش و فناوری کشاورزی به دنبال یافتن بازار محصولات نوآورانه در حوزه کشاورزی است
در ادامه این رویداد نیز داریوش شهریاری، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری کشاورزی، گفت: کاری که ما در صندوق کشاورزی انجام می‌دهیم افزوده‌ای بیش از کار صندوق‌های پژوهش و فناوری دارد. در واقع ما در فرایند حمایت از کسب‌وکار‌های نوپا در حوزه کشاورزی، تعهد بازار را هم ایجاد می‌کنیم و سعی در یافتن بازار محصولات نوآورانه در حوزه کشاورزی داریم.
وی افزود: در این میان خواهش ما از استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده‌های نوآورانه این است که طرحشان قابلیت اجرا و حضور در بازار را داشته باشد. مثلا اگر یک استارت‌آپ می‌گوید سامانه‌ای برای مدیریت گلخانه طراحی کرده است، این طرح نباید صرفا در برنامه‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی محدود بماند.
شهریاری تصریح کرد: ما هر چقدر بتوانیم به کسب‌وکار‌های نوپا پول دهیم خوب است، اما این پول نباید به محصول یا خدمتی تبدیل شود که میان بهره‌برداران کشاورزی مشتری نداشته باشد.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری کشاورزی تاکید کرد: برای این کار فناوران و نوآوران نیاز‌های کشور در بخش دامداری، باغداری، زراعت، آبیاری و سایر حوزه‌ها را در نظر آورند تا بتوانند محصول خود را ناظر بر نیاز بهره‌برداران طراحی کنند.

آماده‌سازی نقشه راه هوشمندسازی کشاورزی در کشور
علیرضا عطری، دبیر کارگروه اینترنت اشیا و عضو ستاد هوشمندسازی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این رویداد گفت: بحث هوشمندسازی کشاورزی از سال ۹۶ در وزارت جهاد کشاورزی شروع شد. در آن زمان وزیر ارتباطات وقت به وزارت جهاد کشاورزی آمد و قرار شد سندی را تهیه کنیم که این کار یک سال و نیم طول کشید.
وی افزود: سند در زمان خودش سند خوبی بود و بررسی کاملی از نمونه‌های مشابه در دنیا به دست داد. با این همه در آسیا ایران آخرین کشوری بود که علاقه‎‌مند به کشاورزی هوشمند شد. در واقع بسیاری از کشور‌های آسیایی، برنامه‌های جدی در حوزه هوشمندسازی کشاورزی انجام داده‌اند، اما ما در کشور به تازگی به فکر آماده کردن نقشه راه افتاده‌ایم. با این همه از سال ۹۷ به صورت جدی در مرکز آموزش وزارت جهاد کشاورزی کار را شروع کردیم.
عطری تاکید کرد: در آن برنامه ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان را بررسی کردیم و به دو سه شرکت رسیدیم که مفهوم هوشمندسازی را درک کرده بودند. نهایتا یکسری پروژه‌ها را انجام دادیم که من فکر می‌کنم در آن سال‌ها یکی از بهترین دستاورد‌های ما این بود که یک شرکت از همدان آمد و توانست در آبیاری هوشمند به محصول بسیار خوبی برسد. ما سه سال به طور متوالی یکسری پروژه‌های آبیاری هوشمند را در پنج نقطه کشور به این شرکت دادیم و نتایج فوق العاده‌ای گرفتیم و نهایتا این شرکت به معاونت آب و خاک وزرات جهاد کشاورزی معرفی شد.
دبیر کارگروه اینترنت اشیا و عضو ستاد هوشمندسازی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: در طول یک سال و نیم گذشته عزم جدی را در ارتباط با هوشمندسازی در وزارت جهاد کشاورزی ندیده‌ایم با این همه باید بدانیم که در این حوزه جای کار بسیاری وجود دارد و هر زمان ما باید بیشتر به سمت کشاورز هوشمند پیش رویم.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن