صندوق نوآوری و شکوفایی

دومین صندوق پژوهش و فناوری در آذربایجان‌شرقی آغاز به کار کرد

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان‌شرقی از آغاز خدمات‌رسانی آن به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان خبر داد.


پیشران اقتصاد، جعفر احمدی شالی در یک نشست خبری افزود: صندوق پژوهش و فناوری استان وظیفه تأمین مالی زیست‌بوم فناوری، کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای فناوری، ایجاد زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در حوزه فناوری و نوآوری، تسریع فرآیند تبدیل ایده به ثروت و جلوگیری از بروکراسی و جبران عدم تمایل نهادهای مالی سنتی برای تأمین مالی حوزه‌های فناوری و نوآوری به دلیل ریسک بالا، اصلی‌ترین اهداف تاسیس این صندوق است.

وی اضافه کرد: جذب و هدایت منابع مالی، صدور انواع ضمانت‌نامه، ارائه‌ی تسهیلات، سرمایه‌گذاری خطرپذیر، همکاری با مؤسسات و نهادهای داخلی و خارجی، اخذ و اعطای کارگزاری‌ها، عاملیت و مدیریت منابع مالی، اجرای خدمات ارزیابی و نظارت و امکان‌سنجی طرح در کسب‌وکار، ارائه‌ی خدمات توسعه‌ی بازار و تجاری‌سازی و ایجاد توسعه و بهره‌برداری از ابزارهای تأمین مالی از خدمات قابل‌ارائه در این صندوق است.

احمدی شالی اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان شرقی در سال جاری بر اساس ماده ۱۰۰ برنامه سوم توسعه و پس‌ از آن در راستای برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه اقتصادی کشور و ماده ۴۴ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با مشارکت ۴۰ درصدی بخش دولتی و ۶۰ درصدی بخش خصوصی، رسماً فعالیت خود را پس از اخذ مجوز از دبیرخانه کارگروه صندوق و پژوهش و فناوری رسمی از اول شهریورماه فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه این صندوق با ارائه‌ی خدمات تأمین مالی برای شرکت‌های نوپا، فناور، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال تسهیل در فعالیت‌های پژوهشی علمی و فناورانه است، گفت: به متقاضیان، تسهیلات متنوعی از جمله نمونه‌سازی، قبل از تولید صنعت، سرمایه در گردش، لیزینگ و استصناع و تأمین محل کار پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این صندوق عاملیت و کارگزاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، پارک علم و فناوری، دانشگاه‌ها و سایر نهادها و سازمان‌ها را بر عهده خواهد داشت و دوره‌های آموزشی، توانمندسازی، توسعه بازار و مشاوره برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از جمله ماموریت‌های این صندوق است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری آذربایجان شرقی یادآور شد: پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز سهامداران بخش دولتی و شرکت‌های پزشکان ولیعصر تبریز، شیمی پژوهش صنعت، فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاک، صنایع صبح پارلار آسیا و موسسه آموزش عالی سراج سهامداران بخش خصوصی این صندوق هستند.

احمدی شالی گفت: سرمایه‌ ثبتی صندوق پژوهش و فناوری ۱۰۰ میلیارد ریال است که برابر مقررات صندوق نوآوری و شکوفایی ۶ تا ۱۲ برابر مقدار تادیه شده آن، خط اعتباری تخصیص خواهد یافت.

در زمان حاضر ۳۷۱ واحد فناور پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مستقر هستند، ضمن اینکه در سه ماه نخست سالجاری نیز ۸۴ متقاضی جدید درخواست استقرار کرده‌اند.

سال گذشته شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان، به میزان ۳۶۲ میلیارد و ۱۹۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گردش مالی داشتند و به میزان ۱۹۰ میلیارد و ۶۵ میلون و ۵۴۰ هزار تومان محصولات فناور خود را به فروش رسانده اند.

سال گذشته حمایت مستقیم چهار میلیارد و ۴۹۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، انجام شده است.

شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی برای یکهزار و ۶۵۱ نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

گفتنی است، اولین صندوق پژوهش و فناوری استان آذربایجان شرقی در منطقه آزاد ارس تاسیس شده است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن