صندوق نوآوری و شکوفایی

ضمانت‌نامه‌ بانکی به دانش بنیان‌ها با ودیعه و کارمزد کمتر

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت:شرکت‌های دانش بنیان با کمک صندوق نوآوری می‌توانند با ودیعه و کارمزد کمتر، از نظام بانکی کشور انواع ضمانت‌نامه‌ها را دریافت کنند.


پیشران اقتصاد، مرضیه شاوردی در اولین رویداد نوآوری‌های حوزه امنیت غذایی، در ارتباط با جایگاه قانونی صندوق نوآوری اظهار داشت: در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به منظور کمک به تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات و شکوفاسازی و کاربردی‌ کردن دانش‌ فنی از طریق ارائه کمک و تسهیلات، صندوق نوآوری و شکوفایی تاسیس شد که ماموریت آن، تامین مالی اکوسیستم فناوری و نوآوری است.

وی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان را شامل چهار دسته اعطای وام‌های کم بهره، ضمانت‌نامه، خدمات توانمندسازی و هم‌سرمایه‌گذاری بیان کرد و افزود: خدمات توانمندسازی صندوق نوآوری شامل آموزش، مشاوره، استانداردها و مجوزها، رویدادها و شبکه‌سازی، مالکیت فکری، توسعه بازار و ارائه کمک هزینه تحقیق و توسعه به شرکت‌های دانش بنیان است.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تسهیلات این صندوق به دو دسته تسهیلات محصول‌محور (مبتنی بر طرح) و شرکت‌محور تقسیم می‌شود، گفت: تسهیلات شرکت‌محور شامل نمونه‌سازی (قبل از تولید صنعتی)، تولید صنعتی، لیزینگ، استصناع و سرمایه در گردش داخلی و تسهیلات محصول‌محور (مبتنی بر طرح) نیز شامل سرمایه در گردش بانکی، سرمایه در گردش فوری، خرید و ساخت فضای کاری، رهن فضای کاری، اشتغال پایدار و اسناد خزانه اسلامی است.

شاوردی تاکید کرد: تسهیلات لیزینگ صندوق نوآوری برای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان با نرخ‌های ۱۰، ۱۴ و ۱۸ درصد ارائه می‌شود. صندوق همچنین برای تامین نیازهای فوری شرکت‌های دانش بنیان، سرمایه گردش فوری به آن‌ها ارائه می‌کند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان با کمک صندوق نوآوری می‌توانند با ودیعه و کارمزد کمتر، از نظام بانکی کشور انواع ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند. در حوزه سرمایه‌گذاری نیز صندوق نوآوری با کمک سایر عوامل سرمایه‌گذاری خود همچون صندوق‌های پژوهش و فناوری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی و جسورانه بورسی اقدام به هم‌سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش بنیان و فناور می‌کند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی درباره حوزه توانمندسازی صندوق نوآوری اظهار داشت: این حوزه مسیر تجاری‌سازی محصولات را با خدماتی نظیر ارائه آموزش و مشاوره، کمک به دریافت استانداردها، ثبت دارایی‌های فکری، اعزام و پذیرش هیات تجاری و برگزاری رویدادهایی از جنس «دوشنبه‌های استارت‌آپی» و «پیوند» برای شرکت‌های دانش بنیان تسهیل می‌کند.

شاوردی با بیان اینکه رویدادهای «دوشنبه‌های استارتاپی» و «پیوند» به منظور اتصال بین ایده‌ها و طرح‌های فناور به عاملان سرمایه‌گذاری و شتاب دهنده‌ها برگزار می‌شود، گفت: در این رویدادها به طرف عرضه و تقاضای فناوری کمک می‌کنیم تا بهم‌رسانی میان آنها اتفاق بیفتد.

وی همچنین تصریح کرد: در بخش توانمندسازی کمک هزینه تحقیق و توسعه را بطور بلاعوض به منظور کمک به تامین پروژه‌های پژوهشی این شرکت‌ها به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کنیم.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه یادآور شد: صندوق نوآوری در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۴ رویداد از جنس ارائه نیازهای فناورانه در حوزه‌های مختلف فناوری همراه با برپایی نمایشگاه‌هایی از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد زمینه‌های مذاکره و تعامل میان عرضه و تقاضای فناوری برگزار کرد.

وی افزود: این صندوق در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز تعداد ۱۴ رویداد برگزار کرده که در این رویدادها ۲۰۴۹ نیاز فناورانه ارائه و ۳۸۱۳ جلسه B۲B برپا شد؛ ضمن اینکه ۵۷ قرارداد فناوری بالغ بر ۶۹۰ میلیارد تومان بین عرضه و تقاضای فناوری منعقد شده است.

شاوردی در ادامه، کمک به شرکت‌های دانش بنیان را برای توسعه بازار داخلی و کمک به صنایع بزرگ، سازمان‌ها و نهادهای دولتی برای رفع نیازهای فناورانه‌ اعلام کرد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن