رینوتکس

فناوری‌ها و صنایع نرم؛ پیشران توسعه‌ کشور

محور اصلی اقتصاد دانش بنیان، وزن دهی بیشتر به سرمایه های فکری و فناوری های نوین ارزش آفرین نسبت به منابع فیزیکال و طبیعی و مالی در حوزه تولید، خدمات و مزیت آفرینی اقتصادی است.


به گزارش روابط عمومی ستاد اجرایی رینوتکس ۲۰۲۲؛ یکی از بخش های مهم و قابل توجه در اقتصاد دانش بنیان، صنایع نرم و خلاق است که به نام صنایع فرهنگی و یا اقتصاد فرهنگ نیز نامیده می‌شود و در حوزه فرهنگ و دانش یک کشور رخ می‌دهد.

صنایع فرهنگی، صنایع دستی، تبلیغات و آموزش با ابزارهای جدید به صنایع خلاق فرهنگی مربوط می‌شود و این صنعت در نهایت به آموزش بهتر، فرهنگ‌سازی بهتر و فروش بهتر در حوزه‌های مختلف می انجامد.

 پایه اصلی این صنایع را فرهنگ تشکیل می‌دهد اما سایر حوزه‌ها نیز می‌تواند در این صنایع لحاظ شود به‌طوری‌که انیمیشن ها، نرم افزارهای آموزشی، اپلیکیشن های مختلف، فضای مجازی و دیگر استفاده های بهینه از ابزارهای فناوری در حوزه های فرهنگی در این راستا قرار می گیرد.

 محصولات فرهنگی، محصولات هنری محصولات رسانه‌ای و محصولات مبتنی بر آفرینش های کارکردی را می توان ۴ محصول نهایی صنایع خلاق دانست.

مواد خام مورد استفاده در صنایع فرهنگی و خلاق، سرمایه فکری و داشته های معنوی و فرهنگی کشور است که به وفور در دسترس قرار دارد به خصوص در بین جوانان و ایده‌های خوبی که در این قشر وجود دارد.

در صنایع فرهنگی رشد اقتصادی: ۳ تا ۴ برابر صنایع سخت، اشتغال‌زایی: دو و نیم برابر صنایع سخت است و این صنعت از زیرساخت‌های پرهزینه بی نیاز است.

بر اساس آمارهای آنکتاد(کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) میزان اقتصاد خلاق در سطح جهان با سرعت بالایی رو به افزایش است که این امر نشان از اهمیت این مسئله دارد.

در حال حاضر بالغ بر ۲۲۵۰ میلیارد دلار در کل جهان به اقتصاد صنایع خلاق اختصاص دارد که این رقم حدود ۳ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد و حدود ۳۰ میلیون شغل و به عبارتی یک درصد از کل جمعیت فعال جهان را تشکیل می‌دهد. در این میان آسیا و اقیانوسیه با حدود ۷۴۳ میلیارد دلار اقتصاد خلاق توانسته حدود ۱۲.۷ میلیون شغل ایجاد کند و جایگاه اول را در این زمینه به خود اختصاص دهد.

این در حالیست که ایران برغم در اختیار داشتن یک درصد کل اقتصاد جهان، اما سهم آن در صنایع خلاق حدود ۷۴هزارم درصد است!

دیگر مزیت ممتاز اقتصاد فرهنگ اینست که علاوه بر سود اقتصادی، توسعه فرهنگ و اندیشه را نیز تقویت می کند و این نکته ویژه ای است که این نوع اقتصاد را از دیگر مدل های توسعه تک جانبه اقتصادی متمایز و ارزشمند می کند.

دهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی-رینوتکس از ۲ لغایت ۶ آبان ماه سال جاری در تبریز برگزار می شود و زون صنایع نرم،خلاق و هویت ساز یکی از ۹ زون اصلی این نمایشگاه می باشد.

این گزارش می افزاید، بابک محمدزاده علمداری، پژوهشگر توسعه و کارشناس مسئول زون تخصصی صنایع نرم، هویت سازو خلاق، حمایت از ایده های خلاق و فناورانه سرمایه های فکری کشور در حوزه های مختلف صنایع فرهنگی و ترویج و‌ تجاری سازی سرمایه های فرهنگی در راستای توسعه اقتصاد فرهنگ را اهداف اصلی این زون و نمایشگاه می خواند.

وی با اشاره به محورهای نمایشگاهی زون تخصصی صنایع نرم، هویت ساز و خلاق در دهمین دوره نمایشگاه و جشنواره ملی رینوتکس ، گفت: خدمات فرهنگی و دیجیتال خلاقانه، تولید محتوا و انیمیشن، تصویرسازی و جلوه های رایانه ای،خدمات رسانه ای فناورانه و خلاق، سرگرمی های آموزشی-علمی و فرهنگی، بازی های رایانه ای، کتاب های مصور، مفهوم سازی،طراحی صنعتی،شیوه های جدید ارتقاء تبلیغ و تجارت کالا(تبلیغات مدرن)، نوآوری در بسته بندی کالا، هنرهای تجسمی و اجرایی، مصنوعات هنری و دستی،خلاقیت و نوآوری در طراحی طلا، جواهر، شیشه، فلز، چوب، سنگ، فرش و غیره، شیوه های جدید در هنر معماری و مرمت آثار باستانی و نوآوری در نگارگری ایرانی-اسلامی در زمره محورهای این زون تخصصی است.

باتوجه به مزیت های ویژه اقتصاد فرهنگ و صنایع نرم و به ویژه با علم به اینکه، سرزمین ایران پرگهر آکنده از داشته های فرهنگی اصیل و کهن و متنوع با درجه ممتاز در سطح جهانی است، لازم است در جهت توسعه این نوع صنایع و تبدیل آن به خط اول اقتصاد دانش بنیان و پیشران توسعه کشور، اهتمام جدی به عمل آید و نمایشگاه رینوتکس تبریز آوردگاه تلاش های چندین ساله برای نیل به این ضرورت می باشد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن