استارت آپ ها

طبایع؛مرجع سرویس های طب سنتی ایران

بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO)، طب سنتی به دانش، مهارت و عملکرد هایی بر اساس تئوری، عقاید و تجربیات بومی فرهنگ های مختلف اطلاق می شود که با هدف حفظ سلامتی، پیشگیری، تشخیص، بهبود و درمان بیماری های جسمی و روحی به کار گرفته می شوند.


پیشران اقتصاد،شیوه های طب سنتی در کشور های مختلف با یکدیگر متفاوت است اما از انواع رایج طب سنتی در دنیا می توان به طب سنتی چینی، هندی، آفریقایی و ایرانی اشاره کرد. طب سنتی ایرانی به مجموعه ای از دستورالعمل ها و دانش هایی گفته می شود که از زمان باستان (حدود ۸ هزار سال پیش از میلاد) تا به امروز برای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری استفاده می شود. نکته ای که در مورد طب سنتی ایرانی وجود دارد این است که در طب سنتی ایرانی تمرکز اصلی بر پیشگیری از بیماری است تا درمان آن! تیم طبایع نیز در حوزه طب سنتی ایرانی فعالیت می کند و از سال ۱۳۹۰ در تلاش بوده است تا با ارائه محتوای معتبر و علمی و همچنین بهره گیری از متخصصین طب سنتی در راستای اصلاح الگوی تغذیه و سبک زندگی گام بردارد. گفت و گوی اکوموتیو با مدیرعامل این مجموعه را دنبال کنید:

لطفا در ابتدا از بیوگرافی خود بگویید:

من امیر رودی هستم، متولد سال ۱۳۶۸، فارغ التحصیل رشته کارآفرینی و مدیریت آی تی از دانشگاه تهران. پس از تحصیل تجربه راه اندازی و مشاوره چندین کسب و کار و استارتاپ را داشتم و در این زمینه حدود ۱۲ سال سابقه کار را در پرونده ام دارم.

چه عاملی باعث شد که به سمت راه اندازی کسب و کاری در حوزه طب سنتی گام بردارید؟

در حقیقت مهم ترین دغدغه شخصی ام، راه اندازی کسب و کاری در جهت ارائه سلامتی به مردم بوده است. از طرفی طب سنتی ایران به این مسئله به شکل جدی پرداخته است. یکی از مهمترین اصول طب سنتی موضوعاتی همچون، تغذیه سالم، حفظ سلامت پیش از بیماری و پیشگیری از ابتلا به بیماری هاست. بدین صورت تمامی اصول گفته شده می توانند به بهبود و اصلاح سبک زندگی و تغذیه کمک کنند و در نهایت منجر به سلامت جسمی و روحی افراد شود. مسئله دیگر این است که در طب سنتی محتوای نادرست و نامعتبر بسیار است، بنابراین معتقد بودم که طبایع باید محتوایی را ارائه دهد که از اعتبار و استناد علمی برخوردار باشد. علاوه بر آن بتواند با مخاطبین در دنیای مدرن و امروزی ارتباط برقرار کند و مورد رضایت آنها قرار گیرد، در مجموع این عوامل باعث شدند که طبایع را راه اندازی کنم.

طب سنتی

طبایع برای رفع چه مشکلاتی به وجود آمد؟

ما در طبایع به دنبال این هستیم تا فضای غیر علمی و پر حاشیه ای که در طب سنتی ایجاد شده است را با محتوایی علمی، مورد اطمینان و منطبق با معیار های امروز جایگزین کنیم. در گام بعدی خواستار تغییر دیدگاه مردم نسبت به طب سنتی بودیم، به عبارت بهتر، تلاش کردیم تا عموم مردم را از این موضوع آگاه کنیم که با بهره گیری از طب سنتی می توان از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرد، سبک زندگی را اصلاح نمود و در کنار آن منجر به کاهش استفاده از دارو های شیمیایی و مضر شد. پس از آن با تمام مشکلاتی که طب مدرن برای طب سنتی ایجاد کرده است مقابله کردیم و روند رشد طب سنتی را بهبود بخشیدیم. به طور کلی بسیاری از افراد با ترویج طب سنتی موافق نیستند، چراکه به شکل پایه ای به اصلاح الگوی رفتار تغذیه و سبک زندگی مردم می پردازد، در نتیجه منجر می شود که افراد زندگی سالمی را تجربه کنند و به بیماری های مختلف دچار نشوند. بنابراین از آنجایی که رویکرد طب سنتی با طب مدرن (تولید انواع دارو های شیمیایی توسط شرکت های مختلف) در تناقض است، طبیعتا اغلب آنان علاقه ای به گسترش فعالیت طب سنتی ندارند.

بازار هدف طبایع چه کسانی هستند؟

با توجه به این که ساز و کار ارائه خدمات ما بر پایه موضوعاتی، همانند، سلامت، بهداشت و تغذیه استوار است و موضوعات این چنینی در میان افراد عمومیت دارد، لذا مخاطب طبایع در بازار داخلی، تمام مردم کشور را شامل می شود، کما این که ما قادر به برقراری ارتباط با تمام مردم نیستیم اما همواره در تلاش هستیم تا کسانی را که به حوزه طب سنتی علاقه مند هستند یا در محیط های مشابه حضور دارند را به عنوان مخاطب جذب کنیم. از سوی دیگر در تمام دنیا ۸۰ درصد مردم از طب مکمل بهره می برند، بنابراین در کشور ما افراد به همان میزان می توانند به نوعی مخاطب سرویس ها و خدمات طبایع باشند.

طبایع ارائه دهنده چه سرویس هایی است؟

ما در طبایع سه دسته بندی اصلی را برای فعالیت های خود در نظر گرفتیم، اول مشاوره آنلاین و آزمون های مزاج شناسی، پس از آن آموزش مجازی است که با ارائه گواهی نامه معتبر انجام می شود و در آخر فروش محصولات سالم، طبیعی و بومی است.

طب سنتی ایران

کدام یک از سرویس ها بیشتر مورد توجه قرار گرفت؟

به صورت کلی اغلب خدمات ما مورد استقبال واقع شده اند. همان طور در زمینه فروش محصولات با بازخورد خوبی از جانب مخاطبین مواجه شدیم، محصولات ما علاوه بر سایت طبایع، در باسلام و دیجی کالا نیز ارائه شده است و غرفه فروش حضوری از محصولات را نیز راه اندازی کردیم. در کنار آن، خدمات آموزشی طبایع نیز بسیار مورد استفاده کاربران قرار گرفت. بدین شکل ما توانستیم تعداد بسیار زیادی دانشجوی علاقه مند به حوزه طب سنتی را جذب خدمات آموزشی خود کنیم. تاکنون در زمینه آزمون مزاج شناسی حدود دو میلیون نفر شرکت داشته اند و تعداد بسیاری در مشاوره های آنلاینی که متخصصان طب سنتی ارائه می کنند نیز مشارکت کردند.

از شیوه تیم سازی تان بگویید:

در اوایل شکل گیری طبایع، تیم اصلی ما تنها دو عضو داشت. با گذشت زمان تصمیم گرفتیم به جای استفاده از روش های رایج جذب نیرو برای استخدام، از شیوه معرفی افراد مورد اعتماد استفاده کنیم، بنابراین با به کارگیری این روش توانستیم متناسب با تخصص و سوابق مورد نیازمان افراد را جذب تیم خود کنیم. پس از طی فرآیند تیم سازی، اکنون نزدیک به ۱۰ نفر در تیم طبایع مشغول به فعالیت هستند.

در حال حاضر چه تعداد کاربر از خدماتتان بهره برده اند؟

سایت ما روزانه حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ کاربر جدید دارد و هر روز نزدیک به ۲۰ هزار بازدید داریم که از سرویس های مختلفی نظیر، آزمون مزاج، دوره های آموزشی، مشاوره آنلاین و خرید محصولات بهره می برند اما در مجموع در بخش خدماتمان حدود ۳۰۰ نفر و در بخش فروش محصولاتمان ۱۰۰ نفر کاربر داریم که روزمره سرویس دریافت می کنند.

بازخورد آنها چطور بوده است؟

ما بر اساس بازخورد هایی که از کاربران دریافت می کنیم، امتیازات متفاوتی را در نظر گرفته ایم و کاربران نیز می توانند پس از استفاده از خدماتمان، میزان رضایت و ارزیابی خود را در سایت طبایع ارائه کنند. تا به امروز خدمات ما با سطح بالایی از رضایت مخاطبین مواجه شده است و این تنها مختص سایت طبایع نیست، چراکه ما محصولات خود را درسایت های باسلام و دیجی کالا نیز ارائه می دهیم و در آنجا مخاطبین می توانند غرفه محصولات ما، امتیازات و میزان رضایت آنها را مشاهده کنند. به طور کلی ما فرآیند ارزیابی و ارائه امتیاز توسط مخاطبین را برای تمامی خدمات خود در نظر گرفته ایم و دریافت بازخورد آنان برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مرجع سرویس های طب سنتی ایران

در مورد اپلیکیشن طبایع بگویید:

اپلیکیشن طبایع با هدف ارائه تمامی خدمات حوزه طب سنتی به مخاطبین ایجاد شد تا آنها بتوانند برای دریافت خدمات مورد نیاز خود، بدون آن که هر بار به سایت مراجعه کنند، به راحتی اقدام کنند. در واقع می توان گفت اپلیکیشن طبایع، سوپر اپلیکیشنی در حوزه طب سنتی است و همواره تلاش می کند تا تمام نیاز های مخاطبین مربوط به این حوزه را برآورده کند. همچنین این اپلیکیشن موفق شده است که در کمتر از دو ماه پس از عرضه در کافه بازار در جایگاه ۵۰ اپلیکیشن برتر حوزه سلامت قرار گیرد.

آکادمی طبایع دربردارنده چه دوره های آموزشی است؟

در ارتباط با آکادمی طبایع باید بگویم ما کلاس های آموزشی را ارائه کرده ایم که برای مخاطبین کاربرد داشته باشند و تنها برای آنان جنبه دریافت مدرک را به همراه نداشته باشد. بنابراین ما مخاطبین خود را عموم مردم در نظر گرفتیم و تم اصلی تمام کلاس های آموزشی ما بر پایه “اصلاح سبک زندگی” ایجاد شد. از طرفی مدراک ما به هیچ عنوان جایگزین دوره های تخصصی و مدراک رسمی ارائه شده از جانب وزارت بهداشت نیست بلکه کلاس های ما قرار است بهتر زندگی کردن را به افراد آموزش دهد، به همان خاطر موضوعات حاشیه ای را در محتوای آموزشی خود به کار نبرده ایم و بیشتر به دنبال آن هستیم که افراد از این آموزش ها در راستای بهبود زندگی روزمره خود استفاده کنند.

چه موضوعاتی در تالار گفتگوی طبایع مورد بحث قرار می گیرند؟

یکی از اقداماتی که برای اولین بار در فضای طب سنتی به انجام رسانده ایم، راه اندازی تالار گفتگو تخصصی در حوزه طب سنتی بوده است. به دنبال آن افراد می توانند در مورد موضوعات مورد علاقه خودشان ثبت تجربه کنند، چون مسئله ای که در طب سنتی بسیار مهم است، اطلاع از تجربیات سایر افراد در این حوزه است، بدین منظور ما همواره در تلاش بودیم که تجربیات مرتبط به این حوزه در جایی ثبت شوند، بر همان اساس تالار گفتگو را راه اندازی کردیم که با استقبال خوبی از جانب کاربران روبرو شد. تالار گفتگو در مواردی همچون، طرز تهیه غذای سالم و سنتی، یافتن متخصص طب سنتی مناسب با استفاده از نظریات دیگران، کسب اطلاعات در مورد بیماری های مختلف و … نیز می تواند کمک کننده باشد، بنابراین مخاطبین با مراجعه به تالار، قادر به فراگیری تجربیات دیگران و اشتراک گذاری تجربیات خودشان هستند.

طبایع

نتایج آزمون های مزاج شناسی کسب و کار شما تا چه میزان اعتبار سنجی شده اند؟

ما با بهره گیری از دو راهکار اعتبارسنجی آزمون هایمان را به انجام رساندیم، اول اعتبار سنجی با استفاده از اطلاعاتی بود که جمع آوری شده بود، چراکه آزمون مزاج شناسی طبایع بیشترین جامعه آماری را از شرکت کنندگان در بین تمام آزمون های سایت، به خود اختصاص داده است. پس از رسیدن به حد مطلوبی از جمع آوری داده های مربوطه و بررسی آنها، به اصلاح الگوریتم و امکانات خود پرداختیم. علاوه بر آن ما با پزشکان متخصص طب سنتی در ارتباط هستیم و آزمون های مزاج شناسی خود را زیر نظر آنان طراحی کردیم، بنابراین آزمون های مزاج شناسی طبایع دارای دقت بالایی است. از دیگر آزمون های ما مقالات علمی هستند که فرآیند اعتبار سنجی نیز بر آنها پیاده شده است.

هدف شما از تولید محتوا در بخش مقالات سایت چیست؟

طبایع فعالیت خود را از مجله اینترنتی در حوزه طب سنتی آغاز کرد. در کنار آن ما تلاش کردیم تا با ارائه مقالات علمی و تخصصی، محتوایی مناسب و حرفه ای تولید کنیم، علاوه بر آن با فعالیت خود قادر باشیم، نظر علاقه مندان به این حوزه را جلب کنیم و سوالات آنها را در ارتباط با علم طب سنتی پاسخگو باشیم. از سوی دیگر مقالات ما از این جهت حائز اهمیت است که در تولید محتوای آنها از پزشکان متخصص بهره بردیم، همچنین بیشتر مواقع پزشکان، مقالات ما را به لحاظ اعتبار مناسب در صفحات مجازی خود بازنشر می کنند و ما ازین بابت بسیار خرسندیم.

مقالات موجود در سایت طبایع شامل چه دسته بندی هایی است؟

مقالات سایت ما از دسته بندی های متنوع و کاربردی تشکیل شده است، قسمتی از مقالات ما در ارتباط با مزاج شناسی است که اصول و پایه طب سنتی شناخته می شود و هرکسی برای سلامت، بهداشت و تغذیه خود باید از همان ابتدا مزاج خود را بشناسد. پس از آن متناسب با طبع سایر مواد غذایی اقدام به مصرف خوراکی ها کند و سبک زندگی خود را اصلاح کند. بخشی دیگر از محتوای مقالات ما مربوط به تدابیر تندرستی است که به صورت “حفظ ‎الصحه” یا “سته ضروریه” در طب سنتی از آن نام برده می شود. ما در طبایع سعی کرده ایم زندگی سالم تری را با استفاده از راهکار طب سنتی به افراد پیشنهاد کنیم و این راهکار ها به شش اصل طب سنتی بر می گردد که توسط ابن سینا مطرح شده است. بر این اساس شش فاکتور ضروری حفظ سلامتی عبارتند از: اعراض نفسانی، هوا، حرکت و سکون، خواب و بیداری، خوردن و آشامیدن و استفراغ و احتباس که ما در تدابیر تندرستی به این شش موضوع رسیدگی می کنیم. مقالات دیگر ما در زمینه گیاهان دارویی است، در این نوع مقالات به مواردی از جمله، کسانی که شرایط مصرف گیاهان دارویی را دارند، کسانی که نباید آنها را مصرف کنند و انواع تداخلات دارویی را مورد بررسی قرار می دهیم. در کنار آن افراد را با درمان سنتی و روش های ساده درمانی آشنا می کنیم، اگرچه توصیه می کنیم که خود درمانی بیماری های پیچیده و حتی بیماری های ساده تر را انجام ندهند و لازم است به پزشک مراجعه کنند. همچنین محتوایی را در ارتباط با خواص خوراکی ها ارائه داده ایم و مخاطبین می توانند لیست کاملی از انواع خواص و مزاج را کسب کنند. همان طور تلاش کردیم که به موضوعات زنان بپردازیم، نظیر، بارداری، بیماری های خاص زنانه و … پس از آن ارائه روش تهیه غذا های سالم و سنتی، رسیدگی به مسائل زیبایی و تناسب اندام با استقبال خوبی مواجه شده است و مخاطبین خاص خود را دارد.

طب سنتی ایرانی

تیم طبایع جهت افزایش آگاهی عمومی نسبت به طب سنتی چه اقداماتی را به انجام رسانده است؟

در حقیقت تمامی خدماتی که ما عرضه کرده ایم در راستای افزایش آگاهی عموم افراد نسبت به طب سنتی بوده است. طبایع علاوه بر سایت و اپلیکیشن خود، در شبکه های اجتماعی نیز حضور پررنگی دارد و در آنجا نیز پاسخگو سوالات مخاطبین است، از این رو تلاش کرده ایم که آگاهی بخشی را به عنوان ماموریت اصلی خود به انجام برسانیم.

فروشگاه کنجد عرضه کننده چه محصولاتی هست؟

با توجه به این که هدف ما گسترش مصرف تغذیه سالم در میان عموم افراد جامعه است، بدین سبب تلاش کرده ایم که در فروشگاه کنجد نکاتی را رعایت کنیم، به عنوان نمونه، هیچ گونه از محصولات دارویی و فرآورده های ترکیبی از انواع دارو ها را به فروش نرسانیم، برخلاف عطاری ها که بدون دانش دارو های ترکیبی برای افراد تجویز می کنند. بنابراین در طبایع محصولات خوراکی و مصرفی که در طب سنتی ایرانی معروف است به مفردات (دارو های ساده) را به فروش می رسانیم، همچنین افراد می توانند متناسب با دستور پزشک اقدام به مصرف آنها کنند. در فروشگاه کنجد محصولات خود را بدین نحو دسته بندی کرده ایم که عبارتند از: انواع آجیل، ادویه جات، چاشنی ها، حبوبات، میوه های خشک، خشکبار، دمنوش ها و گیاهان دارویی، روغن های خوراکی، روغن های درمانی، انواع سبزی خشک، سرکه جات، عرقیجات، تنقلات سالم، انواع محصولات که در وعده صبحانه مصرف می شوند، همانند، عسل، چای و انواع شیره ها همگی از محصولاتی هستند که در فروشگاه کنجد ارائه شده اند.

مزیت رقابتی خودتان را در مقایسه با سایر کسب کارهای حوزه طب سنتی تعریف کنید:

ما مزایای رقابتی بسیاری را برای خود تعریف کرده ایم که از میان آنها می توان به ارائه محتوای موثق و علمی، اعتماد سازی و جذب مخاطب، حضور فعال در فضای مجازی و ارائه خدمات در آن و برقراری ارتباط با انجمن علمی طب سنتی ایران اشاره کرد.

چه برنامه هایی برای توسعه و گسترش طبایع در نظر دارید؟

در حال حاضر به دنبال ایجاد تنوع در آزمون های مزاج شناسی طبایع هستیم. در کنار آن در نظر داریم که سرویس مشاوره خود را ارتقا دهیم و متخصصین بیشتری را به سرویس های مشاوره طبایع اضافه کنیم. همچنین با بهبود شرایط کرونا، مشتاق هستیم که کلاس های مجازی خود را به صورت حضوری پیش ببریم و دوره های بلند مدتی را برای علاقه مندان آغاز کنیم. در ادامه نیز جهت فروش محصولاتمان، فروشگاه های حضوری را با برندی واحد راه اندازی کنیم و در نهایت خدمات اینترنتی خود را بهبود و توسعه دهیم.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن